In 2023 heb ik de opleiding Kindercoaching met Honden gevolgd en dat maakte dat er bij mij iets begon te vonken. Als vervolg daarop heb ik afgelopen jaar de jaaropleiding Coachen met Honden gevolgd. Een prachtige opleiding die mij ontzettend veel mooie inzichten heeft gegeven.
Ik werk al meer dan 20 jaar in het onderwijs. Eerst als leerkracht later als intern begeleider. Ik begon vol passie, genoot oprecht van de veelzijdigheid van het werk en bleef mezelf ontwikkelen Met allerlei cursussen en studies. Uiteindelijk werd ik ingehaald door werk- en regeldruk en werkte onbewust steeds minder vanuit die passie. Ik werkte ook vanuit de overtuiging dat ik veel en hard moest werken om financieel goed voor mijn gezin te zorgen en om “goed genoeg” te zijn. Ik liet mezelf op het werk zien met professioneel gedrag, kennis en vaardigheden. Mijn kennis, kunde en inzet werden inderdaad wel gezien, maar eigenlijk ook voor lief genomen (en soms zelfs een beetje uitgebuit). Langzaam maar zeker verloor ik mijn passie en mijn drijfveren uit het oog en leefde steeds meer om te werken. Ik heb veel stress en spanning gevoeld, ben af en toe uit balans geraakt en heb mijn gezin soms tekort gedaan. Ik heb overwogen het onderwijs te verlaten, maar dat wilde ik niet omdat het zo’n deel was geworden van mijn identiteit. Bovendien vond ik dat vanuit een maatschappelijk oogpunt ook echt niet kunnen. Het onderwijs gaat immers al jaren gebukt onder personeelstekorten.
Tijdens het proces wat ik doormaakte gedurende de jaaropleiding kwam ik stukje bij beetje tot nieuwe inzichten. Gedrag, kennis en vaardigheden zijn slechts het topje van de ijsberg, maar onder de waterlijn liggen zo ontzettend veel factoren die invloed hebben op wat er boven de waterlijn zichtbaar is. Ik heb er altijd van genoten om leerkrachten te coachen boven de waterlijn op didactische en pedagogische vaardigheden en klassenmanagement (en dat doe ik nog steeds met veel plezier), maar ik ben ervan overtuigd dat coaching die een laag dieper gaat een positief en duurzaam effect zal hebben. Het zou leerkrachten helpen bewuster te worden van hun passies, normen, waarden, drijfveren, opvattingen, overtuigingen, karaktereigenschappen, systemische zaken, valkuilen, kwaliteiten en ga zo maar door. Het kan prachtige inzichten geven in wat belemmert en kan helpen patronen te doorbreken.
Inmiddels weet ik weer wat ík wil… Ik wil me specifiek gaan richten op het coachen van leerkrachten die het plezier in hun werk zijn verloren en/of dreigen uit te vallen of het onderwijs te verlaten. Vanuit compassie voor zowel de mens als het onderwijs wil ik collega’s helpen een gelukkige en evenwichtige “goede” leerkracht te zijn die in balans is, de juiste mindset heeft, goed voor zichzelf zorgt en zichzelf positief blijft ontwikkelen. Dit zal ook de kinderen en het onderwijs ten goede komen. We zijn al te veel leerkrachten verloren!
En wat is dan de rol van mijn hond Roxy? Ze heeft mij tijdens de opleiding steeds gespiegeld en onvoorwaardelijk gesteund. Met hulp van haar, de andere honden in de opleidingsgroep, de opleiders en mijn medestudenten kreeg ik langzaam mijn puzzelstukjes bij elkaar. Roxy en ik hebben hier samen een proces in doorlopen en zijn er klaar voor om ook anderen te helpen bij hun leer- en ontwikkelproces. In de coaching met honden worden vergelijkingen gemaakt tussen onze eigen leefwereld en het functioneren van honden in een roedel. Hierin zijn meer overeenkomsten dan je wellicht zou verwachten en we kunnen hier veel van leren.
Een hond neemt met alle zintuigen waar, voelt al je gemoedsbewegingen en spiegelt je gedrag tijdens de coaching en oefeningen. Daarnaast hebben honden vaak een rustgevende werking op mensen en hebben ze geen waardeoordeel wat maakt dat we op een ongedwongen manier makkelijker onder die waterlijn kunnen komen.
De lesdagen met de opleidingsgroep zijn inmiddels voorbij, maar om mijn Diploma AAC (animal assisted coaching) Level 3 te behalen en mezelf bij het kwaliteitsregister te mogen aansluiten, zal ik de komende maanden aan de slag gaan met het schrijven van een Thesis en het doorlopen van een stage. In mijn Thesis onderzoek en beschrijf ik de positieve invloed van de hond als co-coach op het coachen van leerkrachten die hun werkgeluk verloren zijn en/of dreigen uit te vallen om welke reden dan ook. Uiteraard gaan Roxy en ik ook praktisch aan de slag met coachee’s. De komende maanden zullen we oefensessies doen. Het zal een hoop tijd en energie kosten, maar tegelijkertijd bruist er bij mij van alles en ben ik ervan overtuigd dat het me ook veel energie zal brengen. Ik heb er zin in!