Ik vind het fantastisch om leraren te coachen en zie vaak een positief en snel effect op het zichtbare gedrag, de kennis en vaardigheden en daarmee ook de competentiebeleving van de leerkrachten.
Echter richt de reguliere coaching die ik ook bied, zich niet volledig tot de aspecten die soms dieper liggen, maar wel degelijk invloed hebben op het dagelijks functioneren van de leerkracht. Met name bij onderwijsprofessionals die hun werkplezier lijken te verliezen of twijfelen of het onderwijs nog wel bij hen past is het heel waardevol om de diepere lagen eens te verkennen en van daaruit te kijken welke bewegingen we kunnen maken. Met inzet van mijn coachhond kan ik hierin iets moois betekenen. Door het inzetten van verschillende oefeningen die je raken en aanzetten tot reflectie en zelfinzicht, komen we vaak snel tot die kern (of onder die waterlijn). Dit is zo waardevol voor leerkrachten die zich niet bewust zijn van bepaalde patronen, energielekkages of hun eigen kwaliteiten en drijfveren.
Bij het coachen met de hond maak ik graag gebruik van het ijsbergmodel van McClelland. Het coachen met de hond onder de waterlijn geeft de leerkracht veel inzichten in zichzelf, bepaalde processen en zijn loopbaan. Zoals te zien in de afbeelding, zijn er onder de waterlijn ontzettend veel factoren die van invloed kunnen zijn op wat we zien boven de waterlijn. Ook is deze vorm van coaching vaak duurzamer omdat de leerkracht leert waar bepaald gedrag en gevoel vandaan komt en hoe hij of zij daar op andere momenten of in andere situaties anders mee om kan gaan. Dit draagt bij aan het welbevinden en een betere balans. Bij het coachen met de hond doen we mooie oefeningen in de ruimte waarbij we vloerankers en andere materialen gebruiken of gaan we naar buiten de natuur en frisse lucht in. We leggen verbindingen tussen onze mensenwereld en de hondenwereld (welke verrassende overeenkomsten hebben) door gebruik te maken van de metafoor van de roedel.
De aanwezigheid van mijn hond Roxy heeft vaak een ontspannend en ontwapenend effect. In alle puurheid kan ze je tot in je hart raken. Haar gedrag en reacties wijzen ons soms op dingen die nog onbewust of onuitgesproken zijn. Oordelen doet ze niet, wat maakt wat we op een veilige manier makkelijker bij de kern (of onder de waterlijn) kunnen komen. Wanneer we onder de waterlijn de juiste dingen aangeraakt hebben zal dit absoluut zichtbaar en merkbaar worden boven de waterlijn. Een leerkracht die zich bewust is van de factoren onder de waterlijn zal beter voor zichzelf kunnen zorgen en met meer plezier en energie zijn werk kunnen doen. En dat heeft natuurlijk ook weer een positief effect op de groep en de school.
Mijn hond Roxy en ik hebben een gedegen opleiding Animal Asisted Coaching Level 3 gevolgd bij ´Coachen met Honden´ in Maasland. Tijdens mijn onderzoek en eindstage heb ik me volledig gericht op de coaching van leerkrachten die dreigen uit te vallen of hun werkplezier zijn verloren.
``Dit traject heeft bij mij het inzicht ontwikkeld dat ik niet alleen leerkracht ben geworden om kinderen te helpen met het ´leren´ maar ook omdat ik energie krijg van het ´zorgen voor´. Iedere keer was zorgzaamheid het gevoel dat naar boven kwam doordat Roxy bij me kwam, met me mee liep, naar me keek en luisterde.``
*******
Dankjewel dat ik dit pad mocht bewandelen, ben je er erg dankbaar voor. Fijn dat het mijn eigen pad geworden is en dat alles open lag... Ik heb ontdekt dat werken in het onderwijs nog steeds iets is waar ik energie van kan krijgen´´